dijous, 6 de setembre del 2018

Característiques dels textos argumentatius


El text argumentatiu té la funció de convèncer qui el llegeix o escolta i la seva estructura bàsica consta de tres parts:

  1. Introducció, és la part que situa, enuncia el tema de què tractarà i dóna l'opinió de l'emissor a favor o en contra. Exemple: Els plàstics no maten la terra, assassinen el nostre hàbitat.
  2. Motius o arguments, s'exposen els fets. Per cada fet presentat, es desenvolupa un argument principal i d'altres de secundaris o de suport, si és el cas.Exemple: Són materials de llarga durada, per exemple es calcula que una ampolla de plàstic pot durar...
  3. Conclusió, recull la idea principal (tesi) del qui parla a favor o en contra del tema, és la síntesi dels continguts i pot ser només argumental o també retòrica. S'expressa habitualment en l'últim paràgraf. Per la qual cosa, si volem salvar-nos com a espècie, hauríem de...
En el text argumentatiu l'emissor ha d'estar implicat en el missatge del text cosa que ha de mostrar-se mitjançant l'ús de la primera persona.
I ha d'usar tota una sèrie de nexes per:
  • Introduir els diferents arguments s'usen els ordinals o altres marques d'ordre, com en primer lloc, d'una banda, per començar, d'altra banda, finalment, per acabar, etc. d'altra banda, és molt difícil no generar rebuig plàstic cada dia.
  • Expressar l'oposició: oracions introduïdes per nexes com però, sinó, tanmateix, encara que, malgrat que, etc noms precedits de locucions com malgrat, a pesar de, tot i, etc i verbs que pel seu significat, indiquen oposició com oposar-se, dissentir, etc. però sí que podem intentar reduir-lo, reutilitzar-lo, reciclar-lo...
  • Expressar la causa: oracions introduïdes per nexes causals com perquè, ja que, puix, etc, noms introduïts per locucions com amb motiu de, a causa de, gràcies a, etc., i verbs que, pel seu significat, indiquen causa com causar, fer, originar, ocasionar, etc. ja que fàcilment podem canviar alguns hàbits de compra...
  • Expressar la conseqüència, podem usar: oracions introduïdes per nexes consecutius com doncs, per tant, així, etc., o noms encapçalats per locucions com en conclusió, en conseqüència, conseqüentment, etc. Abans de l'expressió consecutiva, és freqüent de posar un punt i coma. La conseqüència també es pot expressar a través d'un reforç a la primera oració (tant, tan, de manera) i el nexe que a la segona. en conclusió, no ajudem al planeta, sinó que ens ajudem a nosaltres com a espècie que l'habita...

Els recursos d'estil que s'utilitzen més en el text argumentatiu, són: 
  1. les cometes: per citar paraules textuals, fer sobresortir una paraula del text, indicar que un mot és un títol o un motiu, o donar un to especial a una paraula. 
  2. els guionets: per indicar de qui són les paraules citades, per afegir una circumstància complementària al text i per passar del to objectiu al subjectiu.
  3. les citacions d'autoritats: frases extretes de grans pensadors o d'entesos en la matèria que es tracta i que tenen un caràcter d'afirmació categòrica. 
  4. la interrogació retòrica afirmacions en forma de preguntes,a fi d'atreure l'interès del receptor i implicar-lo en el que s'afirma.
Que oralment hem d'indicar amb pauses o amb l'ajuda del llenguatge gestual.



Tots els textos argumentatius tenen en comú:
  • l'exposició i defensa de les opinions pròpies,
  • la intenció de convéncer o persuadir l'auditori.

Els recursos lingüístics que acostumen a utilitzar-se en els textos argumentatius són:
  1. La utilització de la ironia. De vegades alguns arguments són reforçats per frases o expressions iròniques. I et diuen que no facis servir plàstic perquè fas mal a la terra...
  2. Contar un relat. En alguns casos, quan volem convéncer algú, abans preparem el seu estat d'ànim per tal de predisposar-lo favorablement respecte d'allò que li volem exposar. Una manera d'aconseguir-ho és relatant alguns fets que es relacionen directament amb les opinions que volem defensar. Com que si només em banyo i prenc el sol, m'avorreixo molt a la platja, el que faig...
  3. La utilització de la repetició, és a dir, de la insistència i del bombardeig d'arguments. i vas al súpermercat: plàstic, vols regalar unes ulleres, plàstic, un llibre, folrat amb plàstic...
  4. Posar de manifest determinats valors que es consideren positius: en canvi, si aconsegueixes reduir-ne el consum fas la primera de les tres "r"s
  5. L'argument d'autoritat. Quan l'emissor es recolza en els seus coneixements respecte del tema a què es refereix, o bé, en l'opinió dels experts: segons_______ ja s'han trobat roques fetes per compactació on hi ha elements plàstics...
  6. Les qüestions retòriques. Ens referim als jocs de paraules, als recursos gràfics i al recurs que anomenem la interrogació retòrica, que consisteix a formular una pregunta de la qual no s'espera obtenir resposta i que serveix, com en el cas dels altres recursos retòrics, per centrar l'atenció i l'interés del receptor cap allò que exposa l'emissor. Com voleu deixar de consumir plàstic si és a tot arreu?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada