diumenge, 2 de setembre del 2018

Abans de començar

Abans de començar qualsevol matèria, va bé tenir en compte què hi entrarà i de quina manera serà avaluada.
Això és el que trobaràs aquí.


L'assignatura de Llengua Catalana i Literatura és obligatòria i s'imparteix a tots els cursos d'ESO.



Que sigui obligatòria vol dir que l'heu de fer tant si en teniu ganes com si no en teniu, però ja sabeu que l'ensenyament, fins als setze, també ho és d'obligatori, o sigui que cada dia heu de ser aquí per aprendre tot allò que teòricament us cal i que a la pràctica marquen els programes d'educació.

Com ja deveu saber, el professor, en aquest cas professora, d'aquesta assignatura té tres hores lectives per impartir-la, totes tres amb el grup sencer i una d'elles és a última hora... i durant aquestes hores us ha d'explicar continguts de llengua i continguts de literatura.

Ara veurem com:
Si obriu el llibre per la plana de l'Índex, observareu que apareix dividit en 12 blocs. Si llegiu els títols veureu que del núm. 1 al 6 tenen la mateixa estructura:

  • LECTURA.
  • TEXTOS.
  • LES PROPIETATS DEL TEXT.
  • TÈCNIQUES I HABILITATS.
  • GRAMÀTICA.
  • ORTOGRAFIA.
  • TEMPS VERBALS.
Mentre que la resta tenen en comú que segueixen una línia cronològica:

  • (1833-1892)
  • (1892-1911)
  • (1906-1939)
  • (1939-1975)
  • (1975-2015)
  • (1975-2015)

 i, fàcilment, podeu veure, que s'hi fa una història de la literatura, des del 1833 al 2015.
Al final de tot hi ha un "Apèndix" que conté:

  • Classificació dels connectors textuals.
  •  Fórmules i expressions per ordenar el discurs orals.
  • Conjugació dels verbs irregulars. 
Mirem-los i reflexionem sobre la seva utilitat i després continuem:


  • Amb la llengua:
Nosaltres partim del coneixement implícit d'aquesta llengua, o sigui, la llengua catalana no és una llengua estrangera, és una llengua que parlem habitualment, sigui o no la nostra llengua materna, per tant no l'hem d'aprendre, independentment que la usem amb més o menys correcció, sabem emprar-la, tant oralment, com per escrit. 
Per tant, quan fem Llengua catalana, no aprenem un idioma, sinó que estudiem les seves regles.

Tornem a l'índex. És fàcil de veure que totes les unitats de llengua tenen la mateixa estructura (lectura, textos, les propietats del text, tècniques i habilitats, gramàtica, ortografia i temps verbals) i el primer que hem de saber és que no les farem totes, ni les seguirem amb l'ordre que apareixen. 


  • i acabem amb la literatura tot seguint el mateix procediment que abans:
El primer que ens hem de preguntar, és què considerem literatura, perquè la literatura no és tot allò que escrivim, sinó tot allò que escrivim amb una finalitat estètica, independentment que pugui contenir molts altres elements a analitzar. De fet, la paraula literatura deriva de la llatina litteratura, el sentit original de la qual és: Art d'escriure i de llegir, coneixement de tot el que ha estat escrit.
Què farem, doncs? 

  • primer intentarem aprendre com es comenten els textos literaris.
  • després anirem repassant aquests períodes històrics, emmarcant-los en la tradició de la literatura occidental. 
Aquesta part és la que ens farà llegir més coses, segurament no farem gaire cas de les lectures que hi ha a l'inici de la lliçó, en canvi, intentarem llegir totes aquelles que hi ha aquí i, segurament, en durem d'altres que ens serviran per aprendre a llegir literatura, que no és llegir una paraula darrere l'altre i prou.


  • A banda, hem de llegir tres llibres que el Departament de llengua i literatura catalanes ha fixat i que són: 

1.Stephen Chbosky: Els avantatges de ser un marginat.





2. Víctor G. Tur: Els romanents.


3. Àngel Guimerà: Ma Rosa.





Dues bones novel·les i una obra de teatre que heu de llegir sencers i que no necessàriament llegirem a classe. Cada llibre s'avaluarà com ja aniré indicant.

I ara trobareu com s'avaluarà l'assignatura:


  • Per a l'avaluació de la Llengua i la Literatura Catalanes se segueix el criteri de l'avaluació continuada. La professora valorarà la totalitat de les activitats que dureu a terme i tindrà en compte que, perquè es consideri aprovada l'assignatura, haureu d'haver aprovat un mínim de dues avaluacions, la tercera de manera obligatòria. Si no s'acompleixen aquests mínims, tindreu les convocatòries de suficiència de juny i els exàmens de setembre.
  • A cada avaluació es faran dos controls com a mínim i, paral·lelament, es faran un parell d'expressions escrites i una d'oral.
  • La nota dels controls serà el 60% de la nota de l'avaluació. Els controls són els que proven si s'han assolit els coneixements suficients. Hem de tenir en compte que les faltes d'ortografia, morfosintaxi i lèxic descomptaran 0'1 punts cadascuna, estiguin o no repetides, fins a un màxim de 2 punts a partir de la falta número 11.
  • Un 30% s'obtindrà dels procedimentsEntenem per procediments tot allò que té a veure amb la feina a desenvolupar, exercicis, expressió oral (10%) i expressió escrita (20%). 
  • El 10% restant serà la valoració de l'actitud, entenent-la de manera global: no només s'ha de ser correcte mentre duri la classe, que es pressuposa, sinó que també s'ha d'estar atent a les coses que s'expliquen.  

Pel que fa a la possibilitat de millorar la nota mitjana final, ja n'anirem xerrant quan ens anem coneixent.

Em sembla que no m'he deixat res, si teniu alguna pregunta, òbviament, podeu fer-la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada