dilluns, 3 de setembre del 2018

Expressió oral. Instruccions.

Abans de dir-vos sobre què heu de fer l'expressió oral de la 1a avaluació, us explicaré com les puntuo.


Per avaluar una expressió oral no només s'ha de tenir en compte què es diu, sinó com es diu, com arriba als oïdors...  i és interessant que sapigueu totes les coses que es poden observar en fer-les.

CRITERIS per avaluar de manera correcta una expressió oral presencial, aspectes a valorar:
  1. Posició del cos: la persona que fa l'exposició oral té una bona posició si no es recolza a la paret, es manté dreta i amb una bona postura.
  2. Mirada: la persona que fa l'exposició oral ha de tenir la mirada enfocada cap a l'auditori. Pot anar variant de sentit, però no pot mantenir la mirada fixa en un punt inconcret ni ha d'agafar com a interlocutor el professor/a.
  3. Gestualitat:  la persona que fa l'exposició oral fa els gestos necessaris per acompanyar les seves paraules, són adequats, tenen a veure amb allò que es diu i no s'exageren.
  4. Ritme: la persona que fa l'exposició oral parla amb la pausa i la rapidesa necessàries, ni va massa lenta, ni accelera la seva manera de parlar.
  5. Volum: la persona que fa l'exposició oral utilitza un to de veu apropiat al moment, ni crida, ni és inaudible. Ha de modul·lar el seu to de veu de manera que es faci comprensible al públic sense eixordar-lo.
  6. Entonació: la persona que fa l'exposició oral fa les entonacions que el contingut d'allò que diu demana. Ni són desiguals ni són monòtones. Bàsicament no han de semblar llegides. Fins i tot si heu de fer una lectura, us l'heu de preparar i ha de semblar, tan acostada com sigui possible, a la manera que tenim de parlar o a la manera que hauríem de tenir, més aviat.
  7. Construcció d'oracions: la persona que fa l'exposició oral la fa amb oracions ben construïdes, que s'inicien i s'acaben, que transmeten clarament les idees i que s'entenen bé.
  8. Contingut: la persona que fa l'exposició oral dóna les idees que ha de donar, explica allò que és rellevant i obvia el que és accessori.
  9. Riquesa de vocabulari: la persona que fa l'exposició oral utilitza un vocabulari específic, adequat a allò que explica i sense repeticions innecessàries o tics lingüístics.
  10. Registre: la persona que fa l'exposició oral utilitza el registre adequat a la situació comunicativa en què es troba. Si cal ser creatiu ho ha de ser, si ha de ser objectiu, també.

 Les QUALITATS d'una bona exposició oral són:
a.    La claredatSe l'ha de poder seguir sense dificultats. Podem ajudar-nos de paraules que vagin indicant cada part de la nostra exposició com : d’entrada, un altre aspecte, voldria insistir...

b.    L'interès:   Si ha escollit bé la informació i és adequada per a l’auditori que té davant, serà capaç de transmetre-la amb convenciment i també de mantenir l’interès dels oients.

c. La capacitat de convicció:    Si vol convèncer, els arguments i  els  exemples  han de ser vigorosos i contundents. En aquest apartat cal tenir cura de l’entonació, el ritme, les pauses, el llenguatge del cos (mirada, gestos, expressió cara, posició cos...)
















Concretant, una mica més, acostumo a repartir en tres apartats els ítems en què m'he de fixar:
  • Els aspectes 1 (posició del cos), 2 (mirada) i 3 (gestualitat) es valoren de manera conjunta i tenen un valor màxim de 3 punts. Les expressions orals s'hauran de fer obligatòriament de peu, la posició del cos ha de ser correcta i natural, la mirada ha d'anar variant i no ha d'estar fixada en un sol punt i la gestualitat no ha de ser ni exagerada ni inexistent. Allò que heu de tenir més en compte és que no m'heu de mirar únicament a mi, l'expressió la feu a la classe i a la classe us heu de dirigir.
  • Els aspectes 4 (ritme), 5 (volum) i 6 (entonació) són el segon bloc que es puntua de manera global amb un màxim de 3 punts. En ell es valora que
    el ritme amb què es parla sigui natural i no accelerat a causa dels nervis, i permeti prendre'n apunts si algú ho vol fer, que el volum de la veu sigui adequat perquè els que ens escoltin pugui entendre'ns bé, sense acabar sords tampoc, i que l'entonació tingui relació amb allò que diem.
  • I, per acabar, l'últim bloc està format pels aspectes 7 (construcció d'oracions), 8 (contingut), 9 (riquesa de vocabulari) i 10 (registre) i té un valor de, com a màxim, 4 punts. Aquí em fixo si el lèxic i les construccions lingüístiques són adequats a la
    situació i genuïns, si les frases que comenceu les acabeu, si allò que dieu és allò que voleu dir, si utilitzeu falques lingüístiques, si la resta entén el que dieu...
Amb tot, jo en faré una de prova on introduiré algun error que altre i en faré també algun que haureu de detectar vosaltres que sereu els que em posareu la nota a fi de veure més clarament com es puntua.
I ara, si teniu alguna pregunta, és el moment de fer-la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada