divendres, 24 de febrer del 2017

Els pronoms febles (10). La substitució de més d'un complement verbal.

Combinació de pronoms febles: És molt freqüent que un pronom feble es combini amb un  altre: Me la vaig llegir. Però també és molt freqüent que no fem bé la combinació que marca la normativa, perquè oralment gairebé ningú la fa bé.

Per això és important no refiar-se de l'instint i sí de les regles, de les indicacions que trobareu aquí:

  • Mai es pot posar un pronom feble davant i un altre darrere, tos dos han d'anar sempre junts: *Em vaig llegir-la, *La vaig llegir-me.// Me la vaig llegir, Vaig llegir-me-la
  • Si s'han d'apostrofar, sempre es farà el més a la dreta possible: S'em nota // Se'm nota. Però hem de recordar que si un pronom no existeix, no ens el podem inventar: L'en va treure i no *Le'n va treure
  • Darrere del verb, si no es poden apostrofar, els pronoms aniran sempre units amb guionets: Dóna-me-la.
  • Darrere del verb, el segon pronom anirà en forma reforçada i no plena: *Escriu-los-los // Escriu-los-els.
  • L'ordre que s'haurà de respectar en la seva col·locació és el següent:


      
Respectant aquestes regles, però, no n'hi ha prou. Hem de tenir presents els casos especials:


  • Combinacions impossibles:
    • HI + HI : Ella caminava tranquil·la pel parc: Ella hi caminava pel parc // Ella hi caminava tranquil·la.
    • EN + EN : Van expulsar uns nois de la casa: Van expulsar-ne uns de la casa // Van expulsar-ne uns nois.
    • EN + HO: Escombra allò del terra: Escombra-ho del terra // Escombra'n allò.
  • Combinacions que sofreixen modificacions:
    • CI singular + CD definit:
      • li + el = l'hi
      • li + la = la hi
      • li + els = els hi
      • li + les = les hi
      • ho + hi = l'hi
  • Combinacions que no sofreixen modificacions i a nosaltres ens sonen estranyíssimes:
    • li + en = li'n           
    • li + ho = li ho
    • els + el = els el           
    • els + la = els la
    • els + els = els els          
    • els + les = els les
    • els + en = els en           

És molt important que tingueu en compte les regles aquí descrites , el procediment correcte que heu de seguir serà:
1r.  identificació dels complements verbals que s'hagin de substituir.
2n. substitució de cadascun pel pronom adequat.
3r. unió dels dos pronoms, tot respectant les regles.

No us refieu del vostre instint, sovint us fallarà perquè l'ús oral dels pronoms febles no coincideix, en molts casos, amb el normatiu.

I aquí teniu alguns exercicis que podeu fer, si voleu, i que em podeu donar per corregir, si creieu que us anirà bé per practicar el que hem fet fins ara.


1. En els fragments següents trobareu combinacions binàries de pronoms febles. Subratlleu-les i digueu quins complements substitueixen:
1.[...] i adoptava l'aire d'home diligent i respectable, en la mesura que li ho permetia la seva persona.
2. Aquelles llistes les havia tretes d'un calaix de l'escriptori del pres. No, no les hi havia posades ell prèviament[...].
3. [...] a qui l'il·lustre jurista havia tornat a introduir al grup tal com abans el n'havia expulsat. 
4. Si teniu el nom a la punta de la llengua. O si més no hauríeu de tenir-l'hi; juraria que l'hi teniu [...].
5.[...] i demanava una altra copa de conyac. Madame Defarge la hi va servir [...].
6. [...] se n'hauria assabentat sense que li'n quedés cap dubte [...].
7. No tinc ordre que ho puguis fer. Quan et vinguin a visitar, els ho preguntes. 
8. Veus? Ja t'ho deia jo - [...]-. Si d'això en pervé algun perjudici, tu en tindràs la culpa. 
9. [...] el vau ficar vos mateix al taüt? - Sí, jo mateix. -Aleshores, ¿qui l'en va treure?
10. [...] en Roger Cly no hi va ser mai al taüt. ¡No! ¡No pas ell! M'hi jugaria el cap, que no hi va ser mai. 

2. Identifiqueu els elements en cursiva substituïu-los, sempre que sigui possible, per pronoms febles i rescriviu les frases :
1. Els vaig perdre a l'autobús.
2. Em vaig trobar presoner en un jardí encantat.
3. La vaig enterrar sota terra.
4. M'agradaria veure en Pep al poble.
5. La volia escriure amb llapis de colors.
6. Ja no el vam veure més a casa.
7. Un bon fugitiu no s'amaga en un atzucac.
8. Va construir-lo a la vora del mar.
9. Em resisteixo a confessar-ho.
10. El va deixar atabalat.
11. Li volia dir que ho sentia.
12. La va comprar per a ella.

3. Ompliu els buits de les oracions següents amb la combinació de pronoms febles adequada. Digueu la funció que fan:
1. Em va preguntar com et deies i jo ______ vaig dir.
2. Aquesta màquina és d'en David. Torna ______.
3. Dema la Júlia també ha de venir. Quan la vegis, recorda______.
4. Jo no suportava haver-m'hi barallat, em sabia molt de greu; a ella, en canvi,, no ______ sabia gens.
5. Ja li tinc les flors a punt; demà aniré a col·locar______.
6. Té l'examen el dia tres; ningú no pot ajornar ______.
7. Si en LLuís em demana diners, ______ deixaré.
8. Donaven caramels als nens. Cada carrossa que passava ______ donava.
9. La Lluïsa ha escrit moltes cartes a la seva mare, però la seva germana encara ______ ha escrit més.
10. Demana els llibres a les meves germanes. Si ______ demanes, estic segur que ______ deixaran.
11. Em pensava trobar la Maria a l'Institut, però no ______ he trobada.
12. Vaig jugar als escacs amb el Jordi i ______ vaig fer el mat de pastor.
13. Li deixaràs la camisa? - A la Marta, no ______ deixaré pas.
14. I els teus amics? No ______ he vistos, al teatre.
15. ______ vols més, de carn al plat?
16. En Joan em demanava amor, però jo no ______ podia donar.
17. Vaig trucar al Marc per dir-li que no vindria, però no ______ vaig poder fer entendre.
18. Porta allò al magatzem i deixa ______.
19. Ens cal la vostra opinió. Doneu ______.
20. El botiguer encarrega els pernils a les germanes Pi. Sempre ______ encarrega.
  
4. Indiqueu totes les possibles funcions dels pronoms febles d'aquestes oracions i substituiu-los per sintagmes.  Escriviu un exemple per cada possibilitat:
1. Els hi ha llençat.
2. Els en parlaré.
3. No n'hi busquis.
4. Deixa'ls-la.
5. Va treure-l'en.
6. La hi tractava.
7. L'hi acostava.
8. Li'n donava.
9. Porteu-los-la.
10. Les hi veia.
11. Els en robava.
12. Els els duré.
13. Li hi portava.

5. Corregiu les frases següents tot destacant allò que tenen d'incorrecte:
1. Quan m'ho van dir-ho, hi vaig anar-hi.
2. Li he donat uns caramels al nen perquè callés.
3. De quatre exàmens en feu dos.
4. Enceneu-el quan es faci fosc.
5. Mira els nois, els hi direm la notícia.
6. No s'us veu gaire bé.
7. Hi saps anar a l'escola?
8. La Montse només vindrà si l'inviten.
9. Això li ho direm al teu germà.
10. Me podria regar les plantes?
11. S'ho vaig dir ràpidament.




















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada