dijous, 1 de desembre del 2016

Com s'ha de fer un comentari d'un text literari.

Aquí trobareu la guia de comentari de textos literaris que hem consensuat el Departament de Llengua i Literatura Catalanes i el de Llengua i Literatura Castellanes.

GUIA PER AL COMENTARI DE TEXT

PREPARACIÓ PRÈVIA:
·      Numereu les línies o els versos de 5 en 5.
·      Llegiu atentament el text i busqueu al diccionari les paraules que no entengueu, si n’hi ha.
·      Feu un esquema o guió previ d’allò que penseu que ha de contenir el vostre comentari.

·      Abans de començar a escriure, pareu atenció a les normes de puntuació a fi d’utilitzar-les adequadament.
·      Feu una primera redacció que contingui tot els apartats que vulgueu comentar.
·      Reescriviu-la com un text unitari, traient els títols dels apartats i utilitzant els signes de puntuació com a diferenciadors.

1ª part:
·      RESUM del contingut: ha d’ocupar, com a màxim, una quarta part del que ocupa el text original (si té 10 línies, 2’5)

2ª part:
·      LOCALITZACIÓ DEL TEXT: ha de contenir informació sobre l’autor/a, títol del llibre, tipus d’escrit i/o de text, gènere al qual pertany…  Començarem per allò més concret i particular (el text), i anirem cap al més general (època, tendència literària, etc.).


3ª part:
·      EL TEMA: heu d’explicar de què tracta el text que heu llegit. El tema s’ha de formular de manera que quedin clars les idees, sentimients, sensacions, fets… que el text transmet de manera breu i general i no s’ha de confondre amb l’explicació de l’argument, que és molt més detallada. Independentment de l’extensió del text, la redacció del tema ha d’ocupar un parell de línies com a molt.

4ª part:
·      ESTRUCTURA DEL TEXT: hem de distingir:
o   L’Estructura externa o organització dels elements que formen el text a simple vista (capítols, escenes, estrofes, paràgrafs…).
o   L’Estructura interna o organització dels elements del contingut (quantes idees, sentiments… s’expressen, on i com es relacionen entre si). 

5ª part:
·      ANÀLISI DEL TEXT: com s’expliquen les coses que s’expliquen i per què. Aquí, d’una banda n’explicareu l’argument; i de l’altra comentareu els recursos que hi ha el text. Primer haureu de destacar aquells que us criden més l’atenció. No es tracta de fer una llista amb tots els recursos que trobeu, sinó de comentar i ressaltar aquells que serveixen per destacar els aspectes essencials del text, aquells que s’associen als elements fonamentals del tema, tant pel so (al·literacions, sinalefes, rimes, mètrica, repeticions…); com per la utilizació que es fa dels significats (jocs de paraules, de significats, contrastos, exageracions, comparacions…) o per la manera d’escollir i/o col·locar les paraules i les oracions (classes de paraules o d’oracions que predominen, ordre de les paraules…).

Heu d’intentar explicar, tant clarament com us sigui possible, amb quina finalitat s’utilizen (per destacar conceptes importants, per provocar un efecte concret, per suggerir…).



6ª part:

·      CONCLUSIÓ: Aquí hi ha d’haver allò que us ha semblat més destacable del vostre comentari. Allò que trobeu que és essencial. Al final hi podeu afegir la vostra opinió personal, que no ha de ser un simple “m’ha agradat molt/ no m’ha agradat gens”, sinó que ha de relacionar-se amb el text de manera coherent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada