dimarts, 31 d’octubre del 2017

La figures retòriques, pràctica

Identifica les figures retòriques tretes de la vida quotidiana: 
1. Respecta els cabells blancs. 
2. Barques passaven de cançons plenes. 

3. La taverna era un podrimener de fum, de pudors, de mirades begudes, de braços, de cames, de boines, de luxúria i de cobdícies suggerides.
4. Treu-te la capa –li demana ella- /Treu-te la capa que et veuré més gran/Treu-te el mantó que et veuré més bella.
5. Val més ser un petit amo que un gros mosso.
6. Un arbre ajagut és el Pirineu.
7. Era un cobrador sense entranyes.
8. No és l’amor un sentiment noble?

9. Encalmada, en aquest difícil somni, tota la mar m’acompanya i escolta.
10. El fil d’argent que paraven les aranyes.
11. ...i una rialla fresca.
12. I les noies somriuen amb un somriure dolç.

13. Sent el discurs de la corona.
14. Bomba incendiària.
15. La fosca nit.
16. Culet eixut. Nen feliç. 
17. Mans fredes? Cacaolat calent.
18. CEAC: aprova sense anar a classe (ensenyament a distància). 
19. Pastes Gallo, passió per la pasta, passió pel que és sa (pastes alimentàries)
20. Ibèria té setanta-dos anys i està com nova (companyia aèria).
21. Nestlé és una capsa de sorpreses (bombons).
22. Puja a l’Euro, és molt fàcil (la nova moneda europea)

Identifica les figures retòriques tretes de poemes o fagments de:
1. Les aranyes filaven / palaus de rei, / estances que empresonen / passos d’hivern. / Les barques de Sinera / no surten més, / perquè els camins de l’aigua / són fets malbé. 
2. Cansada, pren la copa de bella transparència / on juguen aires, núvols, solcant un blau camí, / i riu, sabent que a l’aigua mesurarà amb ciència / el raig de la llimona, la mel de romaní. 

3. Diu Iris a Mirtila: / -Amiga, jo no sé... / ¿Tants albercocs li deixes / al vell albercoquer? 
4. Missatger de la nit, el rat-penat / vola silenciós i adelerat, / del capvespre en la vaga claredat. / I es perd obscurament, espectre alat, / al lluny, de soledat en soledat. 

5. Semblava el rei d’aquella solitud / i enllà del prat virginalment florit / caminava amb pesada lentitud, / gloriosament banyut, / superbament fornit, / com una gran muntanya dins la nit, / de sota les estrelles del cel blau, / tràgic i resignat com un esclau. 
6. Pel desert corre la brama / que no et saps treure el pijama. 
7. Salut, oh pi de la carena, / dolç monument de l’horitzó; / salut, marina visió, / oh pi menut de nostra arena; 
8. Del cirerer ni veuen l’ombreig i l’abundor. 
9. Mil boques a tot riure, l’esclat de les cireres. 
10. Tot sol, amb les cireres s’alegra el més infant, / i en ses mans bellament saltironen i dansen. 
11. I la calitja parla d’una terrible fosa. 

12. M’exalta el nou i m’enamora el vell. 
13. És quan dormo que hi veig clar. 
14. Quin bon formatge, tants anys i tan tendre! 
15. Ningú no mira els dos senyors que parlen en anglès, els dos senyors que callen en anglès. 
16. Estimat / Rosselló, (...) / allunyat / amic meu / que ara ets / als xiprers. 
17. L’aspra mirada del mestre que escoltava la música dolça. 
18. Aleshores, sense donar-me ni temps de respirar, em va donar un paper. 
19. Oh Hera, gran deessa, atén-me, cor a cor. 

Identifica les figures retòriques: 
1. i el sant, deixat dels àngels, que diu amén encara/ i el cobejós que porta grapades d’aire al cau, / i un foll esparracat que en nit d’embriaguesa / …: 
2. … / es va trasmudant l’ona altiva en randa: 
3. Un silenci dolç ens fa de palau: 
4. i era la mar cinyell de l’horitzó: 
5. Déu meu, on és l’antiga tranquil·litat del món?: 
6. A la prova d’ Història de l’ Art han fet analitzar un Fortuny: 
7. Hem collit molsa, bruc, galzeran i boix grèvol: 
8. I la llopada, udolant, jo no sé quines paraules repetia: 
9. S’obre la vela com una ala al sol: 
10. I ara què cerques? / I ara què cerques?: 

11. i on se troba o se retroba aquest amor que ens traí?: 
12. La cançó nova i la vella no se desassemblen gens: 
13. Per fi la boira es desfà: 
14. Escolta la seva melodia més tendra:
15. L’encesa flama del desig: 
16. D’ ella la presència en vull només: 
17. De la boirina del pensar / tota il·luminada / una paraula salta 

http://jaimesegundo.edu.gva.es/j2/documentos/departamentos/catala/1r%20de%20Batxiller/Figures_Retoriques_Activitats_SOL.pdf 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada