dilluns, 7 d’octubre del 2019

Com serà el primer examen?

Per poder preparar bé un examen s'ha de tenir clar què hi pot aparèixer, que de vegades és molt i sembla poc i d'altres passa just a l'inrevés.

Començarem doncs, explicant què hem fet fins ara:
4t D: hem començat amb llengua, concretament amb qüestions de sintaxi i de sòciolíngüística:

De sintaxi hem fet: (pàgs. 20-25; 28-32)
  1. Definició d'oració.
  2. Definició de subjecte i de predicat.
  3. Identificació del subjecte gramatical.
  4. Oracions impersonals.
  5. Classes de predicats:
    1. Nominals
    2. Verbals
  6. Classes de verbs predicatius:
    1. Transitius.
    2. Intransitius.
  7. Usos dels verbs "ser", "estar" i "haver-hi" en expressions de lloc.
  8. La construcció passiva:
    1. Passiva perifràstica.
    2. Passiva pronominal.
    3. L'activa dislocada.

De sociolingüística hem fet: (pags. 7-16 o aquí)
  1. Definició de llengua.
  2. Les varietats de la llengua:
    1. Els dialectes: definició i 
      1. Geogràfics o geolectes (nord-occidental, Central, rossellonès, balear, valencià, alguerès)
      2. Temporals o cronolectes (segons època i segons edat)
      3. Socials o sociolectes (segons ètnia o professió -argots)
    2. Els registres: definició i
      1. Factors que els defineixen: 
        1. grau d'especialització
        2. canal
        3. intencionalitat
        4. formalitat
      2. Tipus:
        1. Formals: científicotècnic; juridicoadministratiu i literari.
        2. No formals: col·loquial i vulgar. 

I, ara, què pot sortir de tot això:
Qualsevol pregunta teòrica i exercicis que treballin aquestes qüestions, semblants als que hem fet a les classes.

4t A: hem començat amb literatura, concretament amb una introducció a la Renaixença per passar després al Modernisme. Hem arribat a Joan Maragall i hem llegit els poemes que d'ell hi ha al llibre. (pàgs. 214-220 i aquí)
Per tant hem de saber:
  1. Per quin motiu no tenim, gairebé, producció de literatura culta en llengua catalana durant els segles XVI, XVII i XVIII?
  2. Quan sorgeix el Romanticisme i quines són les característiques més importants del moviment?
  3. Per què la Renaixença va reinstaurar els Jocs florals?
  4. Quins són els noms dels escriptors més importants de la Renaixença? Quins gèneres cultivaven? 
  5. Verdaguer va ser important, sobretot, perquè va crear el català literari modern. Què vol dir aquesta expressió i per què la literatura catalana necessitava una figura d'aquest tipus.
  6. El Modernisme és també hereu del Romanticisme, de quins aspectes concrets?
  7. Per què el Modernisme critica la Renaixença?
  8. Quan sorgeix com a moviment literari, quan acaba i per què se l'anomena Modernisme?
  9. Què és la bohèmia i quina diferència hi ha entre la bonèmia rosa o daurada i la negra? 
  10. Qui era i quina importància té Joan Maragall?
  11. Com creia que havia de ser la poesia?
  12. Cita alguna de les seves obres.
A més també hem de tenir clar que hem llegit i entès les poesies de Joan Maragall que hi ha al llibre i hem de saber explicar allò que d'elles se'ns pugui demanar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada