divendres, 8 de setembre del 2017

Curs 2017-2018. Criteris d'avaluació.

I ara arribem a les qüestions més concretes, les que fan referència a aquesta assignatura i a aquest curs, 4t d'ESO que, com ja sabeu, és l'últim de l'ensenyament obligatori.
Primer unes puntualitzacions sobre aquesta qüestió:
  • Com ja sabeu, l'ensenyament és obligatori fins que teniu 16 anys, no fins que aproveu el 4t d'ESO, cosa que vol dir que, els que ja els tenen fets, si n'hi ha algun, estan estudiant de manera voluntària. Ningú, bé, potser els pares sí, pèrò legalment, ningú us està fent estudiar.
  • Amb tot, i de manera personal, crec que és molt important que tingueu la certificació segons la qual heu superat 4t d'ESO i penso que heu de tenir clar que, si voleu fer estudis de grau mig, a l'hora de fer la matrícula, se us ordenarà per nota mitjana de quart. També va bé tenir una bona nota mitjana si voleu anar a fer el batxillerat artístic a algun altre centre. És trist, almenys així ho trobo, però aquests són els únics motius que poden fer important la nota mitjana de 4t. Si voleu fer batxillerat, només heu de tenir el curs superat, la nota us pot servir a vosaltres, però no té cap altra utilitat.
Ara ja anem a les coses que es puntuaran i com. 
Primer hem de tenir clar què estudiarem i/o farem durant l'assignatura i quin valor tindrà cada cosa:
  •   Llegirem tres llibres que s'avaluaran:
  1. Els avantatges de ser un marginat d'Stephen Chbosky, traducció de Marta Pera Cucurell, editorial Sembra llibres.
  2. La pell freda de Albert Sánchez Piñol, editorial La Campana.
  3. Ma Rosa d'Àngel Guimerà, editorial Grup 62.   
Recordeu que aquests llibres podeu comprar-los en versió paper a qualsevol llibreria; que podeu comprar-los de segona mà a qualsevol de les plataformes de segona mà que existeixen; que, concretament el segon, va ser lectura obligatòria el curs passat, cosa que vol dir que força alumnes de primer de batxillerat el tindran; que, pel que fa al tercer, hi ha un munt d'altres editorials que l'han publicat i que totes les versions són correctes, per tant, si el teniu per casa, podeu dur aquell i no el que us he posat jo; que tant el segon com el tercer tenen versió digital; que el primer té una versió fílmica que, com totes, no és exactament igual que la impresa; i que de tots hi ha uns cinc exemplars a la biblioteca del centre.
Cada lectura correspon a un trimestre i estan posades en ordre. La lectura la fareu a casa i de manera individual, a classe dedicarem una hora, màxim dues, a parlar-ne i a resoldre dubtes si n'hi ha. Avaluarem els llibres de la manera que se us indicarà a l'inici del trimestre. I seran un 20% de la nota de cada avaluació.   

  • Farem una expressió oral, un parell, màxim tres expressions escrites per avaluació i un parell, màxim tres dictats
  1. L'expressió oral també s'anunciarà a l'inici de l'avaluació. Llavors es concretarà la manera de presentar-la: de manera presencial, enregistrada o audiovisual.  
  2. Les expressions escrites seran breus, d'unes setanta-cinc paraules, i s'aniran anunciant al bloc.
  3. Dels dictats, en recolliré o n'he de recollir un per persona i avaluació, a fi que tots tingueu una nota.
Aquestes activitats seran un 10% de la nota de cada avaluació.
  • Farem un breu recorregut per la història de la literatura catalana. Si mireu el llibre, us adonareu que comença al segle XIX i, òbviament, la literatura catalana va començar abans. Com que el curs passat no en vau fer, aquest la iniciarem a l'època que va començar i allò que no teniu al llibre es publicarà aquí.
  • També repassarem, o veurem per primera vegada, la morfosintaxi bàsica de la llengua i la tipologia textual, que al llibre es troben del Bloc 1 al Bolc 7 als apartats Textos; Les propietats del text i Morfosintaxi.
Les notes que tingueu en aquest apartat seran un 60% de la nota d'avaluació.

El 10% de nota restant serà el que avaluarà l'actitud.
Com que tenim tres classes a la setmana, en fixarem una per a la literatura, una altra per a la llengua i la tercera per a la tipologia textual, però amb flexibilitat, si el dia a dia ens demana canviar alguna d'aquestes coses, ho farem.
Pel que fa a les normes d'actuació a la classe, vull puntualitzar:
  1. Obligatòriament, i si no s'explicita el contrari, heu de dur el llibre de text, n'hi ha d'haver un exemplar a cada dues taules com a mínim, si és el vostre o el d'un company m'és indiferent, però no podeu ser a classe sense aquest exemplar davant. Si davant teniu un exemplar d'un altre llibre de text, us el confiscaré i no us el retornaré fins al pròxim dia de classe.
  2. No és necessari que dugueu una llibreta específica per a la matèria, els apunts i els exercicis són vostres, vosaltres els heu de gestionar, perquè ja sou grans i la manera com ho feu és o ha de ser personal. No controlaré si heu fet o no els deures i tampoc demanaré dossier, però sí que heu d'estar atents quan corregiu i respondre amb correcció quan se us pregunti. Si en el moment que heu de respondre us heu "perdut" tindreu un negatiu.
  3. No trobo malament que algú mastegui xiclet sempre que no faci globus o similars i que quan hagi de parlar se'l tregui de la boca.
  4. Per a fer els dictats i les expressions escrites podeu utilitzar fulls de reutilització, de fet jo ho prefereixo, sóc una neuròtica de l'estalvi de paper i aquesta és la meva manera de fer-ho aquí, jo en duré sempre i sempre me'n podeu demanar uns quants, també en podeu utilitzar de vostres. Prefereixo els fulls blancs que els quadriculats, i això ja és una qüestió més particular: llegeixo i entenc molt millor en fulls blancs.  
  5. Pel que fa als mòbils, si no el dueu en silenci i us sona o veig que l'esteu utilitzant sense el meu permís, me'l quedaré i l'haureu de recuperar tal i com està estipulat al centre. Si us dono permís explícit per emprar-lo, llavors no hi ha cap problema.    
D'exàmens en farem dos com a mínim, cada avaluació i pel que fa a les normes en el moment de fer-los, vull puntualitzar:
  1. Que a causa d'aquesta mania a emprar fulls reutilitzats, són els que duc als exàmens per si heu d'escriure alguna cosa.
  2. Que abans de cada prova faig una entrada al blog on explico quina estructura tindrà i una classe abans es poden preguntar coses que no han quedat prou clares.  
  3. Que intentaré fer els controls a l'aula gran. Heu d'anar-hi, deixar tot allò que dueu a l'entrada de la sala i deixar els mòbils a la capsa que duré per posar-los o a la motxilla, si veig algú amb un mòbil mentre fa l'examen, encara que només miri l'hora, se li invalidarà i tindrà un 0 de nota.
  4. Que la tipologia de les preguntes serà variada: alternaré les de redacció breu, amb les de resposta múltiple i, en exàmens alterns, hi haurà expressió escrita i dictat.    
  5. Que les faltes us baixaran puntuació, una dècima per falta i un màxim de dos punts per examen.  
 
Jo diria que no m'he deixat res del que volia dir-vos. Ara ja estem preparats per entrar en matèria.
 
    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada