dissabte, 17 de setembre del 2016

A partir de la primera expressió escrita i del primer dictat.

Després de cada expressió escrita i de cada dictat aprofitarem per explicar o recordar alguna cosa de correcció. A més, com que aquestes han estat les primeres, també vull explicar-vos alguna cosa sobre com corregeixo.

  • Comencem amb com corregeixo:
Les faltes d'ortografia les trobareu gairebé sempre encerclades, però alguna vegada veureu que us he posat: 
  • Un "tic", aquesta marca vol dir que allà hi falta una paraula, que acostuma a ser una preposició, un pronom...)
  • Una doble barra vertical (II), aquesta marca indica que hi ha d'haver un punt i a part o un punt i seguit.
  • Una X que ratlla una paraula que, òbviament, és innecessària i s'ha de treure.
També trobareu, a vegades, que hi ha fletxes que uneixen unes paraules amb d'altres, o una línia en forma d'onada que marquen les faltes de coherència o de cohesió.





També dir-vos que, menys aquesta que és la primera expressió escrita, la vau fer a classe i no la puntuaré, sempre tindreu una setmana de temps per a dur-la. Podeu lliurar-la abans de la data fixada, si ho feu després se us penalitzarà amb la puntuació (0,5 punts menys per dia que trigueu) i si no ho feu, la puntuació serà, clarament, un zero.  

I, finalment, que la puntuació s'establirà com us diré a continuació:
  • L'adequació valdrà un punt com a màxim.
  • La coherència i la cohesió tindran una puntuació màxima de tres punts.
  • I la correcció valdrà els quatre punts restants. (cada falta que feu restarà 0,5 punts fin arribar al valor de zero punts).
Tot i que tendim a fer les tasques que se'ns encarreguen el moment abans de lliurar-les, jo us deixaré sempre una estoneta de classe per començar a redactar i és molt IMPORTANT que llegiu allò que heu escrit abans de lliurar-m'ho.

  • I ara les coses de correcció que voldria destacar:
    • Per què o perquè: hem de tenir clar que tots els "perquè"s junts o separats, porten sempre un accent obert (`) sobre la segona "e", sense cap excepció.
    • Per què o perquè: la manera més fàcil de recordar quan l'hem de posar d'una manera o una altra és aquesta:
      • Només va separat si és equivalent a per quin motiu, per tant és interrogatiu tant si porta signe d'interrogació: Per què et dius així?, com si no en porta: No tinc la més remota idea de per què em dic així.
      • O si el podem canviar per l'expressió: pel (per la, pels, per les) qual(s), expressió que hem de remarcar que, tot i que no utilitzem gaire, existeix: L'institut pel qual (per què) va deixar aquest li quedava més a prop de casa.
    • Em i hem: asquestes dues paraules es diferencien perquè la primera és un pronom feble que vol dir a mi i la segona és una forma verbal del verb haver. Per utilitzar-les correctament tenim diversos mètodes:
      • El primer té a veure amb la manera de pronunciar aquests dos mots: si ho fem amb una "e" oberta i clara, hem d'escriure hemHem tancat fa mitja hora. En canvi, si pronunciem la "e" com a neutra, més semblant a una "a", escriurem emem van dir que hi anés.
      • Si no pronuciem les vocals neutres podem pensar si l'h/em vol dir a mi, si té aquest significat, anirà sense hem diuen (a mi) que no faci tard. Si no vol dir això, anirà amb hhem vist (a mi?) una balena.
Si teniu alguna altra manera de solucionar aquestes dues qüestions i us va bé, ara és el moment de comentar-la. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada