Aquí trobareu la guia de comentari de textos literaris que hem consensuat el Departament de Llengua i Literatura Catalanes i el de Llengua i Literatura Castellanes.
GUIA PER AL COMENTARI DE TEXT
PREPARACIÓ
PRÈVIA:
·
Numereu les línies o els versos de 5 en 5.
·
Llegiu atentament el text i busqueu al diccionari les paraules que
no entengueu, si n’hi ha.
·
Feu un esquema o guió previ d’allò que penseu que ha de contenir el vostre
comentari.
·
Abans de començar a escriure, pareu
atenció a les normes de puntuació a
fi d’utilitzar-les adequadament.
·
Feu una primera redacció que contingui
tot els apartats que vulgueu comentar.
·
Reescriviu-la com un text unitari, traient els títols dels apartats i utilitzant els
signes de puntuació com a diferenciadors.
1ª part:
·
RESUM del contingut: ha d’ocupar, com a màxim, una quarta
part del que ocupa el text original (si té 10 línies, 2’5)
2ª part:
·
LOCALITZACIÓ DEL TEXT: ha
de contenir informació sobre l’autor/a, títol del llibre, tipus
d’escrit i/o de text, gènere al qual pertany… Començarem per allò més concret i particular (el text), i anirem cap al més general (època, tendència literària,
etc.).
3ª part:
·
EL TEMA: heu d’explicar de què tracta el
text que heu llegit. El tema s’ha de formular de manera que quedin clars les idees,
sentimients, sensacions, fets… que el text transmet de manera breu i general i no s’ha de confondre amb l’explicació
de l’argument, que és molt més detallada.
Independentment de l’extensió del text, la redacció del
tema ha d’ocupar un parell de línies
com a molt.
4ª part:
o
L’Estructura
externa o organització dels elements que formen el text a simple vista
(capítols, escenes, estrofes, paràgrafs…).
o
L’Estructura
interna o organització dels elements del contingut (quantes idees, sentiments…
s’expressen, on i com es relacionen entre si).
5ª part:
·
ANÀLISI DEL TEXT: com s’expliquen
les coses que s’expliquen i per què. Aquí, d’una banda n’explicareu l’argument; i de l’altra comentareu els recursos que hi ha el text. Primer haureu de destacar
aquells que us criden més l’atenció.
No es tracta de fer una llista amb tots els recursos que trobeu, sinó de
comentar i ressaltar aquells que serveixen per destacar els aspectes essencials del text, aquells que s’associen als
elements fonamentals del tema, tant
pel so (al·literacions, sinalefes,
rimes, mètrica, repeticions…); com per la utilizació que es fa dels significats (jocs de paraules, de
significats, contrastos, exageracions, comparacions…) o per la manera d’escollir
i/o col·locar les paraules i les oracions
(classes de paraules o d’oracions que predominen, ordre de les paraules…).
Heu d’intentar
explicar, tant clarament com us sigui possible, amb quina finalitat s’utilizen
(per destacar conceptes importants, per provocar un efecte concret, per
suggerir…).
6ª part:
·
CONCLUSIÓ: Aquí
hi ha d’haver allò que us ha semblat més destacable del vostre
comentari. Allò que trobeu que és essencial. Al final hi podeu afegir la vostra
opinió personal, que no ha de ser un simple “m’ha agradat molt/ no m’ha agradat
gens”, sinó que ha de relacionar-se amb el text de manera coherent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada