NOCIONS
DE MÈTRICA I VERSIFICACIÓ
1. EL
VERS I LA SEVA MESURA
- D'aquesta manera, en un vers agut coincideixen les síl.labes mètriques amb les gramaticals, en un de pla hem de restar una síl.laba gramatical i en un d'esdrúixol n'hem de restar dues.
S'han
de tenir en compte, també, una sèrie de fenòmens de caràcter fonètic que
incideixen en el còmput sil.làbic del vers i que són el resultat del contacte
entre la vocal final d'una paraula i la vocal inicial de la paraula següent.
Són aquests tres:
- El hiat: Pronunciació separada de les dues vocals en contacte. Exemple: Ab hom qui haja lo bec groc.
- La sinalefa: Pronunciació en una sola síl.laba de les dues vocals en contacte. Exemple: i una dama.
- L'elisió: Supressió en la pronunciació d'una de les dues vocals en contacte (la "a" o la "e" àtones). Exemple: Recorda sempre això, Sepharad.
Al marge d'aquests fenòmens fonètics derivats de la
pronunciació, en poesia existeixen diverses llicències poètiques que, com la
dièresi i la sinèresi, afecten també el nombre de síl.labes d'un vers:
- La dièresi, rarament usada en la poesia catalana, consisteix a pronunciar com dues síl.labes diferents les vocals d'un diftong. "a-i-re"
- La sinèresi, en canvi, consisteix a unir forçadament dues vocals que no formen diftong. pa-cièn-cia.
2. ELS
VERSOS CATALANS
Tenint
en compte el seu nombre de síl.labes, els versos poden ser d'art menor
i d'art major. Els primers poden tenir de 4 a 8 síl.labes, normalment sense cesura, i els
segons poden constar de 9, 10 o 12 síl.labes, amb cesura o sense. (d'11 o més llargs de 12 són molt escassos).
Parlem de mètrica isosil·labica si tots els versos d'un poema tenen el mateix nombre de síl·labes, en cas contrari, direm que la mètrica és anisosil·làbica.
Parlem de mètrica isosil·labica si tots els versos d'un poema tenen el mateix nombre de síl·labes, en cas contrari, direm que la mètrica és anisosil·làbica.
La cesura és una pausa que divideix un
vers en dues parts (iguals o desiguals) anomenades hemistiquis, que pot
coincidir o no amb una pausa sintàctica i que pot estar situada o no entre dues
paraules. Per exemple, en els versos següents la cesura és a la quarta
síl.laba:
Amb els pneumàtics // prenys de texts obscurs (J. V. Foix)
Quan la cesura és situada darrera d'una paraula
plana o esdrúixola, les últimes síl.labes àtones no afecten el recompte del
vers. Per exemple:
Mon cor estima un arbre! / Més vell que l'olivera
1 2 3
4 5
6 1
2 3 4 5 6
= 6 + 6 = 12 síl.labes
2.1. Els
versos d'art menor
-
Tetrasíl.lab o quadrisíl.lab. El vers de quatre síl.labes no és el més curt dels
utilitzats en la poesia catalana, però els que són més curts apareixen molt poques vegades. És el metre adoptat per Jaume Roig a l'Espill.
- Pentasíl.lab.
De cinc
síl.labes. No gaire corrent.
-
L'hexasíl.lab. Vers de sis síl.labes; força emprat, especialment per la poesia
popular.
-
L'heptasíl.lab. Vers de set síl.labes, un dels més utilitzats.
-
L'octosíl.lab. Vers de vuit síl.labes, també molt emprat.
2.2. Els versos d'art major
- Els decasíl.labs. El vers de deu síl.labes pot
portar cesura o no portar-ne. En cas de portar-ne adopta tres modalitats
diferents:
4+6:
és el model de vers més clàssic de la poesia catalana antiga.
6+4:
és d'origen francès.
5+5:
és de procedència castellana.
-
L'alexandrí. El vers de dotze síl.labes (d'esquema 6+6) és el vers rimat més llarg
que utilitza la poesia catalana. El to solemne de l'alexandrí fa que sigui
apropiat per a la poesia narrativa.
-
L'eneasíl.lab i l'hendecasíl.lab. Versos de nou i d'onze síl.labes. Són metres molt
poc usats i tant poden portar cesura com no portar-ne.
3. LA
RIMA
La
rima és la total o parcial repetició de fonemes al final de dos o més versos a
partir de l'última vocal accentuada, incloent aquesta. Pot ser:
3.1.
Consonant: Apareix quan la repetició dels fonemes és total. Exemple:
Que jo mateixa, si no fos tan llega,
en lletra clara contaria
el fet.
Temps era temps hi hagué
la vaca cega:
jo só la vaca de la mala
llet.
(Pere Quart)
3.2.
Assonant: Es produeix quan la repetició es limita als fonemes vocàlics.
Exemple:
Al mirador del castell
Blancaflor està asseguda.
Amb una pinteta d'or
sos cabells pentina i
nua.
(Anònim)
3.3.
Masculina o oxítona, femenina o paroxítona i esdrúixola o proparoxítona:
Diem que la rima és oxítona quan l'accent final
del vers recau en un mot agut; que és paroxítona quan l'accent final
del vers recau en un mot pla i, finalment, la proparoxítona apareix quan l'accent
final del vers recau en un mot esdrúixol. Aquest darrer tipus de rima és molt
infreqüent. Exemples:
Quan la passada del vent afina
la tarda tèbia del mes
d'agost
penges com una morta gavina
dalt de la pedra grisa
del rost.
( J. M. de Sagarra)
Rima oxítona: versos 2 i 4.
rima paroxítona: versos 1 i 3.
rima paroxítona: versos 1 i 3.
La bandera és una pàgina
d'un vell llibre sense
mots,
que passà un cicle entre
llots, assumit per la voràgine
que un poc més ens xucla
a tots.
(Pere Quart)
Rima proparoxítona: versos 1 i 4.
Rima oxítona: versos 2, 3 i 5. (Els versos acabats en paraula monosíl·laba es consideren oxítons)
Rima proparoxítona: versos 1 i 4.
Rima oxítona: versos 2, 3 i 5. (Els versos acabats en paraula monosíl·laba es consideren oxítons)
3.4.
Interna: Pot ser de diversos tipus. Exemples:
Salvem esculls entre cants i traülls
( J. V. Foix)
li'n pren així com dona ab son infant,
que si verí li demana
plorant
(A. March)
¿Quin gai tremir de veus en nit coberta
Ens ajuntà clement com si
el morir
( J. V. Foix)
3.5.
Rima creuada. Segueix l’esquema abba o ABBA.
3.6.
Rima encadenada.Segueix l’esquema abab o ABAB.
3.7.
Rima capcaudada. L’últim vers d’una estrofa rima amb el primer vers de l’estrofa
següent.
3.8.
Rimes fàcils i rimes riques: Algunes rimes són considerades com fàcils o pobres.
Cal incloure dins d'aquest apartat les rimes entre mots d'una mateixa categoria
gramatical (com verbs en el mateix temps: "trobarà" i
"tornarà", per exemple), entre un mot i el seu compost (com
"contar" i "racontar") , entre mots atrets pel seu sentit ("victòria" i "glòria")... No és considerada com a pobra, en
canvi, la rima de mots iguals sempre i quan tinguin significats diferents (mots
homòfons):
Ou sovint missa;
és en la Seu.
Sabeu on seu?
( J. Roig)
Les rimes riques són, per exclusió, la resta.
3.9.Rima falsa: s’anomena així aquella rima que és aparentment consonant, però que si ens hi fixem veiem que en determinades modalitats de la parla catalana és assonant, o es tracta només d’una rima visual.
estimar-mar, cafès-mariners.
3.10. Rima equívoca: És la formada per mots que sonen igual, però s’escriuen diferent (homògrafs) o bé mots que s’escriuen i sonen igual (homònims), però tenen diferent significat (no s’ha de confondre amb la rima fàcil): Signes-cignes, saber (verb)-saber (substantiu, ciència), cap (testa)-cap (verb cabre), introit-Freud.
3.11. Versos esparsos: Els qui dintre d’un conjunt de versos rimats no tenen rima.
3.12.Els versos sense rima: els versos blancs i els versos lliures. Els blancs es caracteritzen pel fet que no rimen però se subjecten a regularitats mètriques (uniformitat sil.làbica, cesures,etc.) La variant més coneguda del vers blanc són els anomenats versos estramps, decasíl.labs d'esquema 4+6 que han estat àmpliament utilitzats per la nostra poesia.
3.9.Rima falsa: s’anomena així aquella rima que és aparentment consonant, però que si ens hi fixem veiem que en determinades modalitats de la parla catalana és assonant, o es tracta només d’una rima visual.
estimar-mar, cafès-mariners.
3.10. Rima equívoca: És la formada per mots que sonen igual, però s’escriuen diferent (homògrafs) o bé mots que s’escriuen i sonen igual (homònims), però tenen diferent significat (no s’ha de confondre amb la rima fàcil): Signes-cignes, saber (verb)-saber (substantiu, ciència), cap (testa)-cap (verb cabre), introit-Freud.
3.11. Versos esparsos: Els qui dintre d’un conjunt de versos rimats no tenen rima.
3.12.Els versos sense rima: els versos blancs i els versos lliures. Els blancs es caracteritzen pel fet que no rimen però se subjecten a regularitats mètriques (uniformitat sil.làbica, cesures,etc.) La variant més coneguda del vers blanc són els anomenats versos estramps, decasíl.labs d'esquema 4+6 que han estat àmpliament utilitzats per la nostra poesia.
Els
versos lliures gaudeixen d'una gran llibertat mètrica i accentual i no se
subjecten a cap mena de regularitat, si bé pot existir la rima (la qual, també
distribuïda irregularment, en general és assonant). Exemple:
Retorno a les festes llunyanes,
quan la muralla de ponent
plena d'estàtues blanques
sobre el mar
incendia la Catedral amb
palmeres polsoses
i pedres dins el xarol,
diumenge de la Portella,
la primera vegada,
cosins, amb marineres blaves.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada